RIX Jobcoaching & Advies biedt trainingen en cursussen aan om de zelfkennis en samenwerkingsvaardigheden van uw medewerkers in kaart te brengen en te verbeteren.






Training 1: DISC-Training
Waarom een DISC training?
Dagelijks werken we samen met collega’s en klanten. Iedereen heeft zijn/haar eigen gedrag en manier van reageren op situaties. Soms herken je dit gedrag van de ander en op andere momenten zeker niet. Voor alle teams die samenwerken zijn verschillen in gedrag en persoonlijkheid een uitdaging. Vaak gaat het goed en soms niet. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe je zelf reageert en wat de persoonlijkheid is van je collega (of klant). Door dit inzicht kunnen collega’s makkelijker en prettiger samenwerken en rekening houden met elkaar.

Het DISC persoonlijkheidsmodel beschrijft menselijk gedrag op basis van vier gedragsstijlen: D. I. S. en C. en stuurt aan op een beter begrip van de eigen motivatie en die van anderen.
Mensen met een dominante gedragsstijl (D) zijn gemotiveerd om problemen op te lossen en snel tot resultaat te komen.
Mensen wiens gedragsstijl gekenmerkt wordt door invloed (I) zijn gemotiveerd om anderen te
overtuigen. Zij zijn open en doorgaans optimistisch in hoe zij hun gedachten en gevoelens
uitdrukken.
Mensen met een stabiele gedragsstijl (S) zijn gemotiveerd om een voorspelbare omgeving te creëren. Zij zijn geduldig en kunnen goed luisteren.
Mensen met een consciëntieuze gedragsstijl (C) zijn gemotiveerd om hoge normen na te streven. Aangezien deze mensen fouten willen voorkomen hechten zij veel waarde aan details en nauwkeurigheid.






DISC is een persoonlijkheidsmodel. Tijdens onze trainingen zal je daarom veelal leren over verschillende onderdelen van je persoonlijkheid.
Hoe herken en ontwikkel ik mijn sterke kanten?
Leren verschillende gedragstendensen te onderscheiden en daarmee om te gaan
Leren kennen van uw eigen sterkten en beperkingen in de omgang met anderen.
Hoe kan ik anderen beter inschatten en benaderen?
Hoe kan ik mogelijke wrijvingen en conflicten reduceren?
Wie kan mij het beste aanvullen?
Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen vergroten?





In de dagen voorafgaand aan de DISC training vult iedere individuele deelnemer de online DISC vragenlijst in. Na het invullen van de vragenlijsten krijgen de deelnemers de DISC persoonlijkheidsrapporten gemaild. Het is de bedoeling dat de deelnemers hun eigen rapport lezen voordat ze naar de DISC training komen.
Na de DISC training krijgt iedere deelnemer een kaart met daarop een overzicht van de DISC
profielen van alle deelnemers. Dit zorgt ervoor dat de kennis en de verschillende profielen onderdeel
worden van de dagelijkse samenwerking in het team.

Tijdens deze ochtendsessie zal er een uitgebreide DISC presentatie worden gegeven. Deelnemers krijgen inzicht in de DISC persoonlijkheidsprofielen en alle kenmerken die daarbij horen. De inhoud wordt gepresenteerd op een relevante en praktische manier, afgestemd op de behoeften van de deelnemers. Gebruik de gelegenheid om vragen te stellen, waarop u competente antwoorden kunt verwachten.

Zelfs de beste inleiding kan niet op tegen uw eigen ervaringen. Daarom wordt ook voorzien
in praktische oefeningen en praktijkvoorbeelden. Van de deelnemers wordt ook een actieve bijdrage verwacht. Tijdens dit deel zullen we de verschillende DISC profielen van alle deelnemers samenbrengen in één overzicht. De praktijk leert dat er tijdens deze oefening veel gesprekken over praktijksituaties ontstaan die bijdragen aan wederzijds begrip.
In de afgelopen jaren worden de DISC persoonlijkheidsprofiel steeds meer ingezet in het trainen van verkoopmedewerkers, maar ook in het verbeteren van klantenservice. Overal waar professionals hun werk doen gaat het uiteindelijk om de kwaliteit hoe klanten bediend worden. Voortbordurend op de DISC training gaan we tijdens de verdiepings-training in op het gebruiken van de DISC profielen tijdens de samenwerking met klanten.
Tijdens de training leer je o.a. welke klantprofielen er zijn, hoe je gedragstrens onderscheidt, hoe je klanten het best benaderd en hoe je het zelfvertrouwen richting klanten vergroot.
Voorafgaand aan de training vragen we iedere deelnemer om een aantal casussen op te schrijven uit te praktijk, die worden besproken tijdens de training. Ook vragen we ze om hun eigen DISC persoonlijkheidsprofiel nogmaals door te lezen en mee te nemen op de dag van de training.
De verdiepings-trainging verkoop- en klantenservice vindt plaats in 1 dagdeel (ochtend, middag of avond) van in totaal 3 á 4 uur. Het is een combinatie van een interactieve uitleg, casus besprekingen en praktische oefeningen.
Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan en kom meer te weten over de trainingen van RIX Jobcoaching & Advies.


Bij RIX Jobcoaching & Advies merken we dat 'goed communiceren’ soms lastig kan zijn. Mensen met diverse achtergronden moeten dagelijks samenwerken en werkgevers & werknemers begrijpen elkaar niet altijd. Veel problemen op de werkvloer ontstaan door miscommunicatie.
Daarnaast vraagt de maatschappij van mensen dat ze zelfredzaam zijn, ook daarbij speelt communicatie een essentiële rol.
Om medewekers te ondersteunen met deze uitdagingen biedt RIX Jobcoaching & Advies de training Communiceren & Samenwerken aan.
Voor medewerkers
De training Communiceren & Samenwerken is geschikt voor alle medewerkers binnen uw organisatie, op elk niveau. Idealiter vormen we een groep van rond de 8 tot 10 medewerkers.
1 dag
De training duurt één (doordeweekse) dag en de locatie is wisselend. Deze dag zal opgesplitst worden in twee delen, waarin verschillende onderwerpen worden besproken. We zoeken een geschikte locatie in de buurt van de woonplaats van de medewerkers. Dat wil zeggen dat u als werkgever de medewerkers één dag ‘kwijt’ bent.
Interactief
De training heeft een interactief karakter. Door middel van quizzen, rollenspellen en gesprekken wordt de deelnemer betrokken bij de inhoud van de training. De medewerker moet op eigen gelegenheid naar de cursus komen. Wij zorgen voor koffie, thee en een uitgebreide lunch.
Kom in contact voor een kop koffie!
De training Communiceren & Samenwerken brengt veel mogelijkheden met zich mee. Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

